30 Mayıs 2012 Çarşamba

ÖSYM' DEN SINAVA İKİ HAFTA KALA DEĞİŞİKLİK



LYS’lere yaklaşık 2 hafta kala üniversite yerleştirme puanlarının hesaplanma yöntemi değiştirildi.ÖSYM’nin dün yayımladığı kılavuza göre artık yerleştirme puanı hesabında okulların başarısı dikkate alınmayacak. Yalnızca bireysel başarı önemli olacak. Uzmanlar, “Bu uygulamayla en iyi okullar boşalır, parayla not satışı başlar” dedi ÖSYM’den bu yıl üniversiteli olacak gençlere son dakika sürprizi geldi. 

Lisans Yerleştirme Sınavları’na (LYS) 2 hafta kala yapılan değişiklikle üniversite yerleştirme puanlarının hesaplanmasında yalnızca bireysel başarı dikkate alınacak. Okulun başarısına göre öğrencinin puanının ağırlıklandırılması yani AOBP uygulaması son buldu. Uzmanlar son dakika duyurulan değişikliğin “öğrencileri gafil avlandığını”, önümüzdeki yıllarda da fen ve Anadolu liselerinin boşalacağını, okulların sahte yüksek notlar vermeye başlayacağını söylüyor. ÖSYMdün eğitimsistemini 4+4+4 şeklinde değiştiren 6287 sayılı kanunda yer alan ve yükseköğretime yerleştirme puanlarının hesaplanmasında değişiklik getiren düzenlemeye göre yeni kılavuz yayımladı. Yeni hesaplama sistemi bu yıl YGS’ye giren ve önümüzdeki ay yapılacak LYS’ye katılacak öğrencileri etkiliyor. 

AOBP ORTADAN KALKTI
Yeni değişikliğe göre artık okulların başarısı yerleştirme puanlarında etkili olmayacak. Çünkü okulun başarısını da dikkate alan Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı (AOBP) artık olmayacak. Bunun yerineOrtaöğretim Başarı Puanı (OBP) yani öğrencinin diploma notu dikkate alınacak. Bu notun da yüzde 12’si yerleştirme puanına eklenecek. YÖK’ten bir yetkili “Eşitsizlik giderildi” derken, eğitimciler uygulamanın başarılı fen ve Anadolu liselerinin sonu olacağını söylüyor. 

YENİ HESAPLAMA SİSTEMİ
Yeni hesaplama yöntemine göre eskiden ortaöğretimbitirme başarı notlarının en küçüğü 100 en büyüğü 500 iken bu kez en düşüğü 250 en büyüğü de 500 olarak hesaplanacak. Bu puanın da yüzde 12’si öğrencininmerkezi sınavdan aldığı puana eklenecek. Böylece öğrenciler OBP’den en düşük 12, en yüksek 60 alırken, bu kez en düşük 30, en yüksek 60 alacak. 

AĞIRLIKLANDIRMA NEDİR?
Ortaöğretim Başarı Puanı’nın ağırlıklandırılmasında bir okulun tüm öğrencilerinin YGS-1 ve 2 ortalamaları alınıyor ve okulun sayısal, YGS-3 ve 4 ortalamalarından sözel, YGS-5 ve 6 ortalamalarından da eşit ağırlık ortalaması bulunuyordu. Bireysel OrtaöğretimBaşarı Puanı da buna göre ağırlıklandırılarak, öğrencinin yerleştime puanları için kullanılacak Ağırlıklı OrtaöğretimBaşarı Puanı oluşturuluyordu. Uzmanlar bu uygulamanın özellikle sınav başarıları yüksek okullarda okuyan “ortalama” öğrencileri etkileyeceğini vurguluyor

17 Mayıs 2012 Perşembe

LYS İÇİN SON BİR AY




Üniversite sınavının ikinci ayağı olan LYS'lere bir ay var. YGS'de yüksek puan alan öğ-renciler rehavete kapılmasın. Çünkü daha yarışın üçte biri bitmiş durumda. Bu sı-navlar bilgi ağırlıklı olacağından çalışma stratejileri de bunun üzerine kurulmalı.

Sınav sisteminin ikinci basamağı olan LYS'lere son bir ay kaldı. LYS sorularının temel özelliği bilgi niteliğinde olduğundan dolayı öğrenilen konuların unutulmaması için hemen tekrar edilmesi gerekiyor. LYS'lere yönelik yapılacak konu tekrarları bilgilerin pekişmesi adına adaylara önemli avantaj sağlayacaktır. Konu eksiği olan adayların daha seçici davranarak öğrenebilecekleri konulara yönelmeleri sınav stratejilerindendir.

Üniversiteye yerleştirme, YGS ve LYS'nin toplamı olduğuna göre, YGS tek başına belirleyici kriter olmamaktadır. Toplam puanın daha yüzde 60-65'ine henüz ulaşılmadı. Bu nedenle YGS, LYS ve okul başarısından oluşacak üniversiteye giriş puanı için YGS'nin çok iyi geçmesi ya da geçmemesi tek başına bir anlam ifade etmiyor. Her aday YGS sonrası bir durum değerlendirmesi yapmalı ve "Başarı sıramı ne yaparsam daha yukarı çıkarabilirim?" düşüncesiyle bir strateji belirlemeli ve zaman kaybetmeden harekete geçmelidir. LYS'lerde puan yükseltmenin formülü; hedefe olan inancı pekiştirmek, düzenli çalışmak, konu eksiklerini gidermek, nitelikli soru çözmek, düzenli deneme sınavı uygulamak ve moral - motivasyonu yüksek
tutmak şeklinde özetlenebilir.

Çalışma temposuna hız verilmeli


Hazırlık sürecinde son bir aya doğru yaklaşılan şu günlerde ders çalışma zamanını artırmak gerekir. Bunun için mutlaka gün içinde yapılması gereken etkinliklerin planlanması gerekecektir. Özellikle havaların ısınması nedeni ile oluşabilecek rehavet, yorgunluk ve bıkkınlığın üzerine yapılacak devamsızlığa aile içi çatışma da eklenince başarısızlık kaçınılmaz olacaktır. Burada hedeflere ulaşabilmek için yapılan programa uymada ısrarcı olunmalı, programdan taviz vermeden çalışmaya devam edilmelidir. Bu süreçte devamsızlık yapmadan okulla olan bağ koparılmamalıdır.

Deneme sınavları öğrenmenin farklı bir yoludur. Adayların uygulayacakları deneme sınavları aynı zamanda konu tekrarı işlevini görecektir. Bunun için öğrenci, önceki yıllara ait sınav sorularını mutlaka çözmelidir. Çıkmış soruları çözmekle; sınavda hangi konulardan soru geldiğini, mantığını, soruluş tarzlarını öğrenecektir. Soruların konulara göre dağılımını, konuların önem derecelerini, konuların zorluk ve kolaylık oranlarını
deneme sınavlarıyla tecrübe ederiz.

Ailenin desteği önemli

Sınav sürecinde eksik olunan konuları belirlemek, sınav stratejilerine uymak, zamanı verimli kullanmak hangi derslere ne kadar çalışacağını belirlemek gencin sorumluluğundadır. Aile bu sorumluluğu gencin yerine üstlenmemelidir. Aile bu süreçte "Sana güveniyorum, elinden geleni göstereceğine inanıyorum." ifadeleri de öğrencinin motivasyonunu olumlu yönde etkileyecektir. Öğrenciler, bu dönem ailelerin ilgi ve desteğine daha çok ihtiyaç duyacaklardır.

15 Mayıs 2012 Salı

LYS STRATEJİLERİ / MATEMATİK




LYS Matematik sorularının dağılımı, geçen 3-4 yılın MAT-2 testlerindeki soru dağılımına benzerlik gösterecektir. Bu yıllarda soruların;

% 15 'i  9.sınıf konularından
% 25 'i  10.sınıf konularından
% 20' si 11.sınıf konularından
% 40' ı ise 12.sınıf konularından gelmiştir.

Geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi, bu yıl da 12.sınıf konuları (limit, türev, integral) ağırlığını hissettirebilir.

Bu konularla ilgili yapılabilecek en verimli iş, geçtiğimiz 3-4 yılın sorularını yeniden çözmektir.

11 Mayıs 2012 Cuma

LYS STRATEJİLERİ / KİMYA


Kimya dersi konuları kendi içinde bağlantılı olmasının yanında, matematik, fizik ve biyoloji dersleri ile de ilişkilidir. Bu nedenle Kimya sorularında zorlanabilirsiniz.Zorlanmamanız için, Kimya dersi ile bağlantılı terim, kavram, formül, ilke ve birimlerin anlam ve içeriklerini iyi bilmeniz gerekmektedir.

Diğer tüm derslerde olduğu gibi, Kimya sorularının da doğru çözülebilmesi için, konuların iyi bilinmesi, birbirleri ile karıştırılmaması ve sorular okunurken vurgulamalara dikkat edilmesi gerekir.

LYS Kimya soruları, yorumdan çok bilgi içerikli olacaktır. Bu sorular bilgiye dayandığı için, öğrenciler için zor olabilir.

30 Soruluk Kimya testinin, 9-10-11 sorusunu, Organik Kimya' dan bekliyoruz. 9.Sınıf konularından soru gelme ihtimali çok düşüktür.

10.Sınıf konularından, Kimyasal Hesaplamalar, Gazlar, Derişim Hesapları soruları gelebilir. 11.Sınıf konularının tamamından 9-10 civarı soru bekliyoruz. Bu konular içinde en fazla soru, Elektrokimya ve Asit-Baz konularından gelecek diye düşünüyoruz.

9 Mayıs 2012 Çarşamba

LYS ÇALIŞMA STRATEJİLERİ / FİZİK




Fizik, öğrenciler arasında zor bir ders olarak görülür. Fiziği zorlaştıran biraz da ileri matematiksel bilgi içeren sorulardır. Matematiksel bilgilerden tamamen arındırılmış bir fizik sorusu çok da kolay olabilir. Yoruma dayalı sorulardan ne kadar çok çözerseniz, yorum yeteneğiniz gelişeceğinden, bu tip sorular zamanla size kolay gelecektir.

Bilgiye dayalı sorularda ise, Fizik bilgisinin yeterli düzeyde olması gerekir. Bu tip sorular genellikle formül uygulama ile çözülür. Formülü ya da kuralı bilen bir öğrenci için, kolay diye nitelendirebileceğimiz sorular çıkmaktadır. İyi Fizik puanı için, yeterli Matematik bilgisi de mutlaka gerekmektedir.

4 Mayıs 2012 Cuma

DAÜ SINAV TARİHİ AÇIKLANDI






Doğu Akdeniz Üniversitesi’nin KKTC’li öğrencilere yönelik 2012-2013 akademik yılı giriş ve burs sınavı 6 Haziran’da yapılacak.

Sınav, DAÜ Kampusu ve Lefkoşa Şehit Hüseyin Ruso Ortaokulu’nda olmak üzere iki merkezde, 10.00-12.30 saatleri arasında gerçekleştirilecek.

Sınavla ilgili başvurular 5 Haziran tarihine kadar DAÜ Öğrenci İşleri Müdürlüğü’ne veya 21 Mayıs- 5 Haziran tarihleri arsında DAÜ Lefkoşa İrtibat Bürosu’na yapılabilecek.
Sınava başvurular ayrıca ilan edilecek program çerçevesinde liselere yapılacak ziyaretler esnasında da gerçekleştirilebilecek.

Yeni akademik yılda, DAÜ, Gazi Üniversitesi ile imzaladığı protokol çerçevesinde bu üniversite ile ortak 3+3 Tıp Programı eğitimini de başlatacak. Tıp Fakültesi için ilk yılda KKTC’den 10, Türkiye ve üçüncü ülkelerden 50’şer olmak üzere toplam 110 öğrenci kabul edilmesi hedefleniyor.

Tıp Fakültesi öğrencileri eğitimlerinin ilk 3 yılı DAÜ’de geriye kalan 3 yılı da Gazi Üniversitesi’nde tamamlayacaklar.

Geçen yıllarda olduğu gibi meslek lisesi mezunları ilgili alanlarda olmak üzere 2 yıllık programlara sınavsız kayıt yaptırabilecekler.

DAÜ Giriş ve Burs Sınavı ile ilgili olarak Tower Bar’da basın toplantısı düzenlendi.

DAÜ Tanıtım ve Gelişimden Sorumlu Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Halil Nadiri, üniversitenin bu yıl da büyüme ve gelişmesini sürdürdüğünü ifade ederek, bu yıl açılacak Tıp Fakültesi ve diğer yeni bölümlerle birlikte 11 fakülte 4 yüksek okul ve İngilizce Hazırlık Okulu ile öğrencilere geniş yelpazede uzmanlaşma olanağı sağladıklarını ifade etti.
Meslek seçimi kadar üniversite seçiminin de büyük önem taşıdığını kaydeden Nadiri, üniversite adaylarının seçim yaparken üniversitelerin uluslar arası akreditasyonları ve başarılarını yakından takip etmeleri gerektiğini söyledi.

DAÜ’nün ihtiyaç duyulan alanlarda uluslararası eğitim vermeye devam ettiğini kaydeden Nadiri, “DAÜ, dünya genelinde rekabet edebilecek standartlarda eğitim veriyor” dedi.
DAÜ’nün bir çok fakülte ve bölümünün uluslararası akreditasyona sahip olduğunu kaydeden Nadiri, DAÜ’nün dünya genelindeki 10 bin üniversite arasında 1025, Avrupa’daki en iyi 500 üniversite arasında 437, Türkiye’deki yaklaşık 180 üniversite arasında da 17’inci sırada yer aldığını kaydetti.

Tıp Programı’nı önümüzdeki akademik yıldan itibaren başlatarak, Tıp Fakültesi’ni aktif hale getireceklerini söyleyen Nadiri, 3+3 formülünün benimsenmesinin nedeninin, KKTC’deki nüfusun azlığı nedeniyle tıp eğitimiyle ilgili vakaların kısıtlılığı olduğunu, bu nedenle öğrencilerin ikinci 3 yıl eğitimini Ankara’daki Gazi Üniversitesi’nde tamamlayacaklarını kaydetti.

Nadiri, tıp eğitimi yanında önümüzdeki akademik yılda Mühendislik Fakültesi’ne bağlı Türkçe dilinde İnşaat Mühendisliği lisans programı, İletişim Fakültesi’ne bağlı Türkçe dilinde Halkla İlişkiler ve Reklamcılık lisans programı, Eğitim Fakültesi’ne bağlı Türkçe dilinde Zihin Engellileri Öğretmenliği lisans programıyla, Sağlık Hizmetleri Yüksek Okulu’na bağlı Türkçe Anestezi ve İlk Acil Yardım ön lisans programlarının açılarak eğitime başlayacağını ifade etti.

Nadiri, lise eğitimlerini KKTC’de tamamlayan ancak KKTC vatandaşı olmayan adayların ÖSYM sınavıyla DAÜ’ye yerleşebildiğini hatırlatarak, bu konuda yaptıkları açılımla bu durumdaki öğrencilerin, DAÜ’ye kayıt yaptırırken, KKTC vatandaşlarıyla aynı harç uygulaması yapılacağını söyledi.

Nadiri, DAÜ’nün 33 yıllık tarihinde en yüksek yeni kayıt oranının 4 bin 900 olmak üzere geçen yıl gerçekleştiğini, bu yıl da aynı rakamları tutturacaklarını söyledi.

DAÜ Öğrenci İşlerinden Sorumlu Rektör Yardımcısı Doç. Dr. Mustafa Uyguroğlu da, burslarla ilgili bilgi verdi.

Uyguroğlu, giriş sınavı sonucuna göre burslar için taban puan getirildiğini kaydederek, bir çok programa 1’inci turda yerleşen adayların yüzde 100, 2 ve 3’üncü sırada yerleşen adayların yüzde 50, 4, 5, 6 ve 7’inci sıralarda yerleşen adayların yüzde 25 kesintisiz ve koşulsuz burs hakkına sahip olacaklarını ifade etti.

YETENEK SINAVLARINA BAŞVURU NASIL YAPILIR ?







Özel yetenek gerektiren programların sınavları ile, seçme ve yerleştirme işlemleri, yüksek öğretim kurumlarınca yapılmaktadır.

Özel yetenek gerektiren programlara başvurular doğrudan programın bağlı bulunduğu yüksek öğretim kurumuna yapılır. Sınav ve değerlendirme işlemleri, ilgili yüksek öğretim kurumları tarafından yürütülecektir.

Bu programlarla ilgili olarak uygulanacak işlemler ve gerekli koşullar, ön kayıt için müracaat ettiğiniz yüksek öğretim kurumları tarafından size bildirilecektir.

Özel Yetenek Sınavları ile öğrenci alan bölümler şunlardır;

1-Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu
2-Devlet Konservatuvarı
3-Güzel Sanatlar Fakültesi






Yarın; Ders ders LYS stratejileri

3 Mayıs 2012 Perşembe

OKUL BİRİNCİLERİ AVANTAJLI MI ?





Liseleri birincilikle bitiren adaylar, genel üniversite kontenjanına ek olarak, yüksek öğretim programlarında okul birincileri için ayrılan kontenjanlardan yararlandırılırlar.

2011 - 2012 ders yılı okul birincileri, bu kontenjanlardan, 2012 'de yapılan üniversite sınavlarına girmek kaydıyla, sadece 2012 üniversite yerleşmelerinde yararlanabilirler.


Ayrıca okul birincileri, okul birinciliği kontenjanı olan bölümlerde bu avantajlarını kullanabilirler.

Yarın : Yetenek Sınavlarına Nasıl Başvurulur ?









2 Mayıs 2012 Çarşamba

YERLEŞTİRME PUANI NEDİR ?






Yerleştirme Puanı, ham puana (HP), Orta Öğretim Başarı Puanının (OÖBP) eklenmesiyle hesaplanır.

Öğretmen Lisesi, İmam Hatip Lisesi ve Meslek Lisesi çıkışlı adaylar, kendi alanlarında tercih yaptıklarında, OÖBP, 0,16 ile çarpılarak, ham puana eklenecektir. Diğer okul mezunlarının OÖBP ise, 0,12 ile çarpılarak, ham puana eklenecektir. Formül olarak ifade edecek olursak;

Yerleştirme Puanı = Ham Puan + ( 0,12 x OÖBP )


LYS sonucunda açıklanan Yerleştirme Puanı ile üniversitelere yerleştirme yapılacaktır.




Yarın : Okul Birincileri Avantajlı mı ?